fbpx
Hvad sker der, hvis du tænker rekruttering som salg - INAC DK

Hvad sker der, hvis du tænker rekruttering som salg?

Tænker du på rekruttering af nye medarbejdere som salg? Hvis ikke er der måske god grund til at begynde. Det gode match mellem din virksomhed og en kompetent kandidat handler i høj grad om at overbevise kandidaten om at vælge at lægge sit arbejde og sit talent hos lige præcis dig som arbejdsgiver. Det handler om at sælge kandidaten den karriere, du tilbyder – også når en dygtig potentiel medarbejder sidder med flere konkurrerende tilbud.

Kandidater er forbrugere af stillinger, der opfylder deres behov for et arbejdsliv og en karriere

Kandidater er i dag at betragte som forbrugere på et arbejdsmarked, hvor visionen om et tilfredsstillende og udfordrende arbejdsliv motiverer til- og fravalg af forskellige ledige stillinger.

For at få de dygtigste medarbejdere til dine stillinger er det nødvendigt at tænke grundigt over, hvilken værdi din virksomhed skaber for kandidaten. Og over, hvordan du i rekrutteringsprocessen kan identificere og kommunikere matchet mellem job og talent. Matchet skal sælge din virksomhed som næste skridt i talentets konkrete vision om at gøre karriere.

Rekruttering = HR + salg

Det er netop salgsaspektet, der adskiller rekruttering fra andre funktioner i HR. Rekruttering opererer ligesom resten af HR i krydsfeltet mellem medarbejdere og virksomheder, kræver indsigt i mennesker og rummer meget personlig kontakt. Men rekruttering forudsætter også næse for salg af virksomhedens brand, kultur, muligheder og specifikationer til nye medarbejdere. Og så kræver det et indgående markedskendskab og en evne til at udsøge og tilfredsstille kandidaternes behov i et jobskifte.

> Læs også: Hvordan ser fremtidens topleder ud?

5 aspekter af rekruttering som salg

At betragte rekruttering som salg kan virke udfordrende – og at ”sælge” en virksomhed og en karriere til en kandidat er selvfølgelig ikke det samme som at sælge dem en ny bil. Særligt eftersom virksomheden ikke er en ting uden medbestemmelse i processen – biler vælger derimod sjældent købere fra. Desuden handler rekruttering intenst om relationer og komplicerede menneskelige transaktioner, og der er mange hensyn at tage til såvel parter som ”produkt”.

Der er dog flere aspekter af rekruttering, der direkte kan sammenlignes med salg, fx jobannoncen. Det er oplagt at nævne:

  • Du skal kende markedet og målgruppens behov
  • Du konkurrerer med andre virksomheder om de bedste kunder/talenter
  • Du skal kende værdien af dit produkt/din stilling
  • Du skal på overbevisende måde kunne sætte ord på fremtiden med dit produkt/i din stilling
  • Du skal kunne besvare kritiske spørgsmål.

Tilfredsstil talentets behov og vis, at du kan indfri deres forventninger til fremtiden

Frem for alt skal du altid være skarp på, hvilke behov du opfylder for talentet – og hvordan du indfrier deres forventninger til fremtiden. Husk: Du sælger ikke hårdt arbejde, men en tilfredsstillende og udfordrende karriere, hvor talentet vil trives, motiveres og udvikle sig. Og husk: Målgruppen til en stilling som senior specialist er anderledes end generation x og y og kræver andre salgsargumenter.

Netop derfor er salgsaspektet af rekruttering kompliceret og svært. Det handler helt konkret om den potentielle medarbejders fremtid – især i dag, hvor arbejdsliv og karriere fylder utroligt meget for mange mennesker. Hvad laver kandidaten om ikke bare 1 måned, men om 1 år i din virksomhed?

> Læs også: Er Executive Search muligt uden at screene CV'er?

Skru op for styrken i dit salg til relevante talenter – og kunder

Hvis du for alvor vil tiltrække flere talenter gennem en mere aktiv og markant rekrutteringsindsats, har du brug for kapacitet til at håndtere også det mere aggressive salgsaspekt – samtidig med at du sikrer kandidaternes oplevelse af sig selv som en form for kunder og sørger for respekt, information og god behandling i forløbet.

Også på længere sigt bør du overveje at arbejde mere med din virksomheds profil. En stærk identitet og en skarp markedsføring af din virksomhed drejer sig nemlig ikke kun om at tiltrække nye medarbejdere, men også om at tiltrække ny forretning. Kan du ikke sælge din virksomheds profil til dine medarbejdere, bliver det måske tilsvarende svært at sælge den til potentielle leverandører, kunder og samarbejdspartnere.

Vil du vide mere?

Er du også interesseret i potentialet ved at tænke rekruttering som en salgsproces? Eller har du brug for et godt råd om et andet emne inden for rekruttering og ledelse? Så kontakt os og få en snak med en af vores konsulenter - det er helt uforpligtende.

Kontakt os


Leo Sørensen

Partner

E-mail: lbs@ambizzion.dk

Tlf.: +45 60 40 83 20

TILMELD DIG OG FØLG MED

Nyhedsbrev

Tilmeld dig Tange Gruppens nyhedsbrev for at følge med i vores viden og aktiviteter i INAC Denmark og de andre divisioner.

© 2020 TANGE GRUPPEN. ALL RIGHTS RESERVED - PERSONDATA